onsdag 2. februar 2011

Kyndelsmess

I dag er det Kyndelsmesse, eller Kyndelsmess som det blei sagt.  På primstaven  er det avmerka ein sjuarma lysestake. Det var ein viktig festdag i katolsk tid, med lysmesser. Derfor lysestaken på primstaven.  Kyndelsmess betyr lysfest.

Men som all kristen tradisjon ligg det ein hedensk bak og lurer. Den romerske lysfesten "Lupercalia" var til ære for gudinna Ceres. Kyrkja var smart og la sine feiringar til dei hedenske og endra dei slik at etter nokre generasjonar  oppfatta folk dei som kristne feiringar.

Det var vanlig å leggje merke til vær og vind på merkedagane. På kyndelsmess var det viktig å sjå på ungane sine.  Ein skulle studere oppførsla deira og kunne lese varsler utfrå det.
Så, pass på å studera ungane dykkar i dag.

Ein sjuarma lysestake

Dagens kviss: Kva anna har og  denne dagen blitt kalla i katolsk  samanheng?

8 kommentarer:

  1. the librarian bitch2. februar 2011 kl. 07:49

    Kyndelsmesse (latin Praesentatio Domini; formelt Festen for Herrens fremstilling i templet, latin Missa Candelarum, også kalt Purificatio Mariæ) er en katolsk og ortodoks minnedag som feires 2. februar. Den feires til minne om fremstillingen av Jesusbarnet i tempelet i Jerusalem førti dager etter fødselen.
    I 1969 ble det formelle navnet Praesentatio Domini, «Herrens fremstilling».
    Ang studie av ungar. Det eg kunne sjå i dag var at badne' var rimeleg trøtt i tryne'

    SvarSlett
  2. «Festen for Møtet» (gr: Hypapantē; lat: Occursus)

    SvarSlett
  3. 2 februar blir også kalt Kinder messe og Kjærmesse, samt Maria renselsesdag! (Maria Renselsesdag ble i 1960 erstattet av Herrens fremstilling i tempelet,siden Maria var en urørt jomfru som aldir hadde vært uren!)

    Kyndelsmesse hos oss ble opphevet i 1771, men var likevel en viktig dag! Man regnet med at halvpartet an kornet og dyreforet skulle være oppbrukt - fordi det nå var midtvinters.

    SvarSlett
  4. Den førkristne romerske Lupercalia ble feiret den 15. februar.

    Pave Gelasius I bestemte at Hypapantē skulle feires enda mer høytidelig enn før, den 14. februar, og gradvis ble den siste hedenske festivalen fortrengt.

    Da feiringen av Jesu Fødsel på 500-tallet ble flyttet fra 6. januar til 25. desember, ble Hypapantē flyttet etter fra 14. februar til sin nåværende dato 2. februar.

    Den 14. februar ble dermed «ledig» for den hellige martyren Valentin, og denne angivelige «apostelen for sann kjærlighet» overtok noen av trekkene fra Lupercalia.

    Snart utviklet det seg en skikk med at man den 2. februar innviet og velsignet alle rituelle lys som skulle brukes i hele året. Lysvelsignelsen er kjent fra 900-tallet i Gallia og Tyskland, men først to hundre år senere nådde den Roma. Dermed fikk festen også navnet «Lysmesse», Missa Candelarum.
    På norrønt ble det til kyndill, og derav det norske navnet Kyndelsmess.

    Da festen ble utbredt i Roma på slutten av 600-tallet, var den fortsatt kjent som Hypapantē. Men på 900-tallet var man svært opptatt av å etterligne israelittisk kult, og i Frankrike begynte man å kalle festen for «Marias renselse», Festum puraficationis Beatae Virginis Mariae. Gradvis vant dette navnet frem også andre steder. Festen ble vanligvis sett på som en Mariafest.

    I noen lokalkirker gjør visse elementer fra Lukasevangeliets beretning om Herrens fremstilling i templet at 2. februar markeres som en spesiell fest for dem som tjener sine medmennesker i de ulike former for konsekrert liv.
    I 1997 utropte pave Johannes Paul II denne festen den 2. februar til ordenslivets dag. Hensikten med markeringen er å gi alle ordensfolk mulighet til å i fellesskap fornye sine løfter, samt å gi alle troende en mulighet til å rette oppmerksomhet mot denne formen for kristenliv, som til alle tider har vært en viktig del av Kirkens liv. De siste årene har denne dagen også blitt markert i Norge.

    SvarSlett
  5. the librarian bitch2. februar 2011 kl. 09:47

    Det me nå ikkje vett om denne dagen er ikkje verdt å veta :-)

    SvarSlett
  6. Imponerandes!!!
    Heilt sant, det me ikkje veit om dagen, er ikkje verdt å vita. For ein visdom som er rundt oss.

    Det er sikert ingen som har så flotte og djuptpløyande innlegg på bloggen sin som eg har. :) :)

    i følge primstaven var dette også Maria renselsesdag. Alle tre har tatt det med, og sidan alle har så fine utredningar om utviklinga blir det delt førsteplass i dag. 1 poeng til kvar!!!

    Som De er innom blei Kyndelsmess tatt vekk i 1771 Det fordi då tolererte ikkje det protestantiske Danmark- Norge papisme lenger. Maria renselsesfest blei tatt vekk i 1960, men sidan Norge er protestantisk fekk det ingen innvirkning.

    Ja, TLB, er såg og ei så va trøtte i trynet.. Eg trur merklene me kan ta av det er at me får eit trøtt og kjedelig år utan store opplevelsar, eller?.....

    SvarSlett
  7. Hei, Liv! Eg har brukt to dager på å male ein sju-arma lysestake, så nå kan eg ikkje styra fingrane.... Alle tradisjonene kan være spennende tilleggslesning, kan gi nye fargar. Rart at vi som nå prøver å kave og streve kjem 2000år for seint.. det er gjort. Kvart lys i lysestaken har sitt navn, og sine Bibel-henvisningar.....
    Ein stødig bonde i Suldal sa; at idag snur bjørnen seg i hi, og ein må ha helften av foret igjen om det skal halda.

    SvarSlett
  8. Takk Gunn. Kan du navna på lysa og. Hadde vore fint å fått det på plass i bloggen.

    Så får me håpa det er nok for igjen i løer og siloar rundt om kring :)

    SvarSlett